E. James Wilder, Edward M. Khouri, Chris M. Coursey, Shelia D. Sutton

Vreugde begint! – In de transformatiezone

boekbespreking door André H. Roosma
updated: 2016-08-20

Vreugde beleven met God en medemensen... :-) ...
dat doet je pas echt leven! Alles fleurt ervan op! Je krijgt er weer zin in...

Heerlijk, hoe de schrijvers je in eenvoudige voorbeelden en uitdagende teksten meenemen op een ontdekkingsreis om vaardiger te worden in het elkaar goed doen en samen echte vreugde beleven. Dat leidt tot een levens- en cultuurverandering die blijft.

Jaren van levenservaring en Bijbels geestelijk-pastoraal en medisch-neurologisch inzicht van deze vier auteurs heeft geleid tot een werkelijk uniek boek!

Al jaren geleden bevestigde neurologisch onderzoek dat onze identiteit sterk bepaald wordt door onze hechte relaties. Dit boek legt dit op eenvoudige wijze uit. Een sterke identiteit wordt gevormd wanneer we al vroeg ervaren dat anderen blij met ons zijn. We leren dan ook allerlei vaardigheden – van onszelf tot rust brengen tot genieten van gemeenschap. Deze relationele vreugde vormt dus een belangrijke basis in ons leven.

Niet iedereen groeit echter zo gelukkig op. Velen van ons worstelen met allerlei moeiten die te herleiden zijn tot een gemis in die vroege relationele vreugde en alles wat we daarin hadden kunnen leren. Bijvoorbeeld moeite in het omgaan met emoties. Om heftige emoties, of emoties die we niet kunnen plaatsen, wat te dempen zoeken we naar alternatieven of naar troost. Vaak komen we dan terecht bij zaken waaraan we verslaafd raken en die ons besef van waardigheid nog verder doen afbrokkelen. Omdat onze identiteit instabiel is, zoeken we onze identiteit en waardigheid meer en meer in wat we doen, in onze prestatie. We spelen een rol en zetten voor de buitenwereld een masker op. Aan de buitenkant zijn we ‘happy’ en blij, maar van binnen voelen we ons waardeloos, leeg en onbevredigd.
En hoe vind je dan herstel, hoe en waar vind je alsnog die broodnodige relationele vreugde, hoe leer je dan alsnog de vaardigheden die je als baby, peuter of kind niet leerde?

Dit boek geeft aan dat er twee dingen zijn die ons hierin enorm kunnen helpen: (1) een diep bewustzijn van de voortdurende, liefdevolle aanwezigheid van God mét ons – we noemen dit wel de Immanuel levensstijl – en (2) een menselijke gemeenschap waarin oud en jong samenleven (we spreken hier wel van een multigenerationele gemeenschap). Door de troost, bevestiging en inspiratie van Jezus in en met ons, en door voorbeelden van allerlei medemensen om ons heen, hun interactie met elkaar en de interactie van hen met onszelf, leren we en krijgen we alsnog de kans om in vreugde te groeien tot volle wasdom: werkelijke geestelijke volwassenheid.

Dit boek zet al deze zaken in eenvoudige taal en met veel voorbeelden stap-voor-stap uiteen. Het laat duidelijk zien welke grote rol de kerkelijke gemeente en de kleine groep daarbinnen kan spelen. Ook de rol van gezin en school wordt niet vergeten. Het laat tevens zien hoe we valkuilen op deze weg kunnen vermijden en op een gezonde wijze samen kunnen groeien in heelheid – als gemeenschap én als individu.

Niet een doorsnee boek van dertien in een dozijn, wel een boodschap die we in onze kerken, gemeenten en gezinnen hard nodig hebben!
Dankzij stichting Prepare 4 Joy, en in het bijzonder de hoofd-vertaler Martien Jan de Haan kwam dit boek recent in een Nederlandse vertaling uit.
Ik beveel het van harte aan!
In het bijzonder aanbevolen voor pastoraal of sociaal werkers, huisgroep-leiders, voorgangers, managers en anderen die veel met mensen werken.

Het boek leent zich ook bijzonder goed om met een groep te lezen en te bespreken, en samen de vragenlijsten door te nemen en de beschreven oefeningen te doen.

De uitgever over dit boek

VREUGDE IS EEN FEESTMAAL WAARVOOR OOK JIJ BENT UITGENODIGD.

Je stoel staat klaar en de geur van de maaltijd wakkert je verlangen aan naar een levengevende relatie met God en met de mensen om je heen.
Aan tafel is plaats voor iedereen, ongeacht of je jong, oud, sterk of zwak bent. Kom erbij en ga zitten. We hebben op je gewacht!
Jim Wilder, Ed Khouri, Chris Coursey en Shelia Sutton nemen je mee op weg naar de vreugde waarnaar je altijd hebt gezocht. De oplossingen en oefeningen in dit basisboek helpen je bij het herstel van de vaardigheden die nodig zijn om aan vreugde te bouwen. Neem deel aan de vreugderevolutie, verander je eigen leven, de levens om je heen en uiteindelijk de wereld.
Zet je schrap. Vreugde begint!

En:

Vreugde begint! is het basisboek voor de methodiek van het LIFE-Model. Ik zou dit boek wel de Alphacursus van de rechterhersenhelft willen noemen en hoop dat dit net zo’n vlucht krijgt als de Alphacursus. Kerken moeten hiervan kennis nemen!

Ik onderschrijf dat van harte!

Betreft:

E. James Wilder, Edward M. Khouri, Chris M. Coursey, Shelia D. Sutton, Vreugde begint! – In de transformatiezone, Archippus, Enschede, 2016; ISBN 978 90 79011 00 1 (vertaling en bewerking, door Martien Jan de Haan, van: Joy Starts Here – the transformation zone, Shepherd’s House (Createspace), Pasadena CA, USA, 1st Beta Version: April 2013; ISBN 1 93562909 3 / 978 1 93562909 2).
(O.a. verkrijgbaar bij de uitgever en bij de Ichthusboekhandel De Goede Herder, Dorpsstraat 74 in Zoetermeer, ook in Den Haag, Leiden en Alphen a/d Rijn, of via hun website.)

Bedankt voor uw belangstelling!

Meer informatie of suggesties